Opleiding

BEGELEIDER / CONSULENT LEESPRAAT

Opleiding Begeleider Leespraat

In het algemeen wordt eenmaal per jaar  de opleiding tot Begeleider Leespraat gegeven.
Om aan deze opleiding deel te nemen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

• je hebt de basisworkshop Leespraat gevolgd
  • je hebt minimaal een half jaar ervaring met het praktisch toepassen van Leespraat
  • je hebt de verdiepingsworkshop Leespraat gevolgd (nadat je minimaal drie maanden met Leespraat hebt gewerkt)
  • je hebt de map Leespraat gelezen
  • je hebt tijdens de opleiding tijd om naast het werken met minimaal twee kinderen met Leespraat, een dagdeel per week te besteden aan opdrachten

Als je Begeleider Leespraat wil worden kun je een mail sturen om je aan te melden, met een bijlage waarin je je ervaring met Leespraat, je opleiding en werkervaring (c.v.), en  je motivatie toelicht om de opleiding te volgen.  Stuur je mail naar Hedianne Bosch via info@stichtingscope.nl .

De opleiding bestaat uit drie individuele en drie groepssessies. Tussen de sessies zitten steeds circa 6-8 weken om aan de opdrachten te werken. De totale opleiding duurt ongeveer een jaar. De kosten voor het jaar 2017 – 2018 zijn € 850,- .

Aan de opleiding vooraf volg je twee individuele sessies, waarin we kennismaken en je al een voorproefje van de opleiding krijgt. De voorafgaande coaching sessies worden apart betaald en kosten € 75,- per sessie.

Tijdens de opleiding ontvang je verschillende opdrachten, waarvoor je minimaal 1 dagdeel per week vrij moet kunnen maken. Je schrijft onder andere casusverslagen, waarop je feedback krijgt; je maakt leerverslagen; je doet diverse praktische opdrachten om de verschillende Leespraat-technieken en werkvormen onder de knie te krijgen. Tijdens de groepssessies  worden video-casussen van de deelnemers besproken en worden aanvullende onderwerpen behandeld die voor begeleiders belangrijk zijn. Op de laatste dag ontvangen de deelnemers een certificaat. Je kunt dan professioneel met Leespraat werken met de doelgroep en je naam en gegevens worden op de website van Stichting Scope vermeld.

Na de opleiding tot begeleider kan eventueel gekozen worden voor een vervolgopleiding tot consulent Leespraat Een consulent Leespraat kan behalve begeleiden en adviseren rond de eigen leerlingen, ook lezingen en presentaties verzorgen voor een bredere doelgroep van belangstellenden, bijv. een school of kdc. Deze opleiding is alleen geschikt voor mensen die vrijwel dagelijks met Leespraat werken en een grote praktische ervaring met de methode hebben opgedaan.

Behalve consulenten zijn ook een aantal docenten Leespraat opgeleid. Zij kunnen naast de begeleiders- en consulententaken, ook workshops geven. Op dit moment zijn er voldoende docenten en worden geen nieuwe docenten opgeleid.

De opleiding van 2017 – 2018 is reeds van start gegaan. Er start een nieuwe opleiding begin 2018. Hiervoor kun je je nu al aanmelden.